Afgelopen vrijdag heeft de Proviciale Staten in Noord-Brabant unaniem ingestemd met een proef met goedkoop busvervoer voor 65-plussers en kinderen jonger dan twaalf jaar (30 eurocent per rit). Reizigers tussen 12 en 65 jaar gaan 1 euro in de spits en 60 eurocent in de daluren betalen. Deze proef gaat anderhalf jaar duren.
Het is jammer dat het niet gelukt is om écht gratis OV te realiseren, maar dat betekend niet dat het er niet komt. Dit is een stap in de goede richting. Gratis OV is het doel van de PvdA, en onze statenfractie (bij monde van Ehssane Gounou en Nora Kasrioui) heeft ons plechtig beloofd er alles aan te doen om dit PvdA-kroonjuweel toch te verzilveren. Onderstaand artikel uit De Ondernemer laat zien dat we dat ook deze keer duidelijk geprobeerd hebben.
De PvdA heeft tevergeefs geprobeerd om gratis busvervoer in Brabant van de ondergang te redden. Een tot dusver geheim gebleven persoonlijk initiatief van PvdA-gedeputeerde van Openbaar Vervoer Annemarie Moons voor een proef met gratis pendeldiensten tussen transferia, winkelcentra en bedrijventerreinen, werd begin vorige week binnenskamers afgeschoten door CDA en VVD. Deze partijen willen alleen goedkoop en wijzen gratis busvervoer pertinent af.De PvdA besloot daarop niet uit de provinciale bestuurscoalitie met CDA en VVD te stappen zoals zij eerder had gedreigd, maar nam afgelopen vrijdag genoegen met een motie die vraagt om een plan van aanpak voor succesvolle realisatie van transferia in Brabant. Moons, die haar voorstel door een provincieambtenaar liet lanceren, was bereid drie miljoen euro uit te trekken om vijfduizend werknemers een gratis ov-pas te verstrekken voor buspendels tussen transferia en bedrijventerreinen in de grote Brabantse steden (Eindhoven, Helmond, Den Bosch, Tilburg en Breda) plus Uden en Veghel. Moons wilde met deze proeven de stadscentra en bedrijventerrein beter bereikbaar maken en daarmee de files in en rond de steden terugdringen en de luchtkwaliteit verbeteren. (bron)